Kosttillskott som jag använder, BCAA och proteintillskott

Kosttillskott är ett väl omtalat ämne och det finns olika tycken kring hurvida man ska använda sig av det eller inte. Tänkte dela med mig lite om mina tankar, erfarenheter och vad jag använder för något.

Kosttillskott är något som väldigt många använder och det är verkligen lätt att dras med i den hets som är kring det. Jag tycker om att grotta ner mig och läsa på om sånt som många pratar om. Jag tror över lag det är viktigt att göra sin läxa och läsa på om saker. Oavsett om det är träning eller elektronik.

Min filosofi är att om man är en ”helt vanlig människa” som inte tränar ”onormalt mycket” eller kanske ska tävla så räcker det gott och väl bara äta riktigt bra mat som innehåller allt du behöver. Sedan finns det klart delade meningar om vem som är den ”vanliga människan” och vad ”onormalt mycket” träning är. Men jag anser att jag går under den ”vanliga människan” som tränar lagom mycket.

Kosttillskott tycker jag personligen ger ett intryck om att vara en Quickfix. Att du ska bli starkare, snabbare, mer uthållig genom att använda det. Jag ser dom verkligen som dom är. Ett tillskott, något som du kan ta hjälp av ifall du skulle behöva det. Dessa produkter fungerar ju ändå inte ifall du inte äta tillräckligt mycket och bra mat. Så är det bara.

BCAA och proteinpulver

Jag, personligen, hade för inte så länge sedan en genomgång av min egen kost. Där jag fick räknat på hur många kalorier jag bränner på en dag, hur många jag behöver äta och vad jag behöver ta bort/tillsätta. Eftersom jag vill bygga muskelmassa just nu så var jag tvungen att höja proteinet för att musklerna ska ha något att ta från. Många hade kanske tänkt att man borde köra proteinpulver, men jag valde att ta livsmedel istället. Jag höjde upp med 2 ägg per dag och lite mer protein på tallriken. Det finns funkar precis lika bra!

Hemma har jag både BCAA och proteinpulver. Jag använder bara BCAA om jag vet att det är mer än 20 minuter till nästa måltid. Det grundar sig i att jag efter ett pass har lite mer tom mage men inte vill tappa muskeltillväxten. Går det upp emot 1-2h innan jag får mat passar sig proteinshake mycket bättre eftersom det mättar mer och innehåller kcal. Proteinpulver har jag i annat fall endast på morgonen i gröten för att det ska ge en god smak! Jag använder verkligen dessa produkter endast som tillskott, alltså när jag verkligen känner att jag behöver dom.

Det finns faktiskt dom som tycker att BCAA är överskattat. Jag kan förstå vad dom menar. Det är absolut ingen quickfix eller avgörande för din träning. Det viktiga är att äta mat!

Såhär ser min frukost ut nästan varje dag. 1dl lagad havregryn, 1 msk proteinpulver med chokladsmak, en tsk socker för smak, lite frysta hallon! MUMS!

Här kan du läsa mer om hur jag ändrat mina vanor!

Träna för lusten, hälsan och träningsglädje!

Ska man träna ska man träna för lusten, hälsan och träningsglädje!

Träningsglädje är allt ! Jag har fått så mycket positiv feedback och pepp från alla efter bilden i förrgår! Känns väldigt roligt att så många känner sig motiverade till att själva kanske göra en förändring. Tack för allt stöd!

Jag lyssnade på ett avsnitt av Träningspodden och där pratade dom mycket om ”att komma igång” och att det är så många som finner det svårt att hålla uppe träningen. Jag tycker det är så otroligt viktigt att vi igen lyfter upp detta ämnet. Jag vet att det är så många där ute som tycker att träningen bara är ett måste och att det bli en otroligt hög tröskel till att komma iväg till gymmet, ut och springa, ta en promenad eller gå på ett pass. Men faktum är att alla har varit där någon gång. Jag vet precis hur den känslan känns.

Men hur gör man då för att komma över tröskeln?

3 tips till träningsglädjen

  • Gör träningen till en social grej. Kanske finns det någon i din omgivning som är i samma situation som du? Gör det ihop och samtidigt får ni ihop en dejt och kan ses!
  • Kör varierat för att hitta din grej. Alla är olika och man måste hitta det som är kul för att kunna fortsätta. Träning är inte bara gym eller löpning. Det finns en mängd saker man kan göra!
  • Ta kontakt med någon som inspirerar dig! Ser du någon på Instagram? Skicka ett meddelande med dina tankar. Kanske svarar denna personen med inspirerande ord eller tankar. De flesta vill gärna hjälpa andra till ett hälsosammare liv!

Jag älskar chins! Just för att det är så utmanande och tränar hela kroppen! 

Min träningsresa och planer inför framtiden

Det har hänt mycket på 1,5 år. Det handlar givetvis inte bara om hur jag såg ut då och hur jag ser ut nu. Det handlar om känslan och att välja en annan väg.

Min träningsresa har inte bara varit fysiskt utvecklande för mig. Mycket under dessa totalt två åren har varit mentalt utvecklande och väldigt spännande. Den person jag är idag har valt en helt annan väg. En väg som jag anser är mer hälsosam för mig. Jag vill fokusera mer på min helhetshälsa och utmana mig själv mer. Det gäller både i jobb, relationer träning och livsstil. Jag har bara bestämt mig, här och nu, att jag tänker göra dom val som gör mig lycklig. Mitt liv handlar om mig. 🙂

Den fysiska och psykiska utvecklingen

Jag tittar på denna bilden och blir faktiskt lite stolt över min förändring hos mig själv. Många ser bara det yttre, det är klart naturligt att det blir så. Men jag ser en annan person. Den fysiska utvecklingen har påverkat den psykiska. Fysiskt är det samma person, bara att kroppen har förändrats lite. Men psykiskt vet jag att utvecklingen har varit större.

Det är någonting med att ha ett driv och ett mål framför sig. Att också acceptera den tid processen tar. Den resa jag har gjort hade aldrig kunnat göras på 6 veckors tid med landets bästa PT. No way. Risken hade varit ännu ett misslyckande och ett nytt botten som kanske hade gjort att jag aldrig tagit tag i det igen.

Tips till dig som vill börja din träningsresa

Mitt bästa tips till dig som vill komma igång och förändra ditt liv på riktigt – låt det ta tid.

I oktober 2016 skrev jag en artikel om hur jag började träna och det är väldigt roligt att läsa igen. Min träningsresa började där någonstans verkligen ta fart på allvar. Det är nu jag börjar inse att detta är något jag vill hålla på med mer. Men jag vill ha den psykiska biten med mig också. Mår vi bra i knoppen (och på knoppen,håret, haha) så kommer också vår kropp jobba med oss.


Samma människa, men nu en lite gladare och nöjdare person!

Träningsperiod 2. Vecka 2 med x3 set

Träningsperiod 2 började för snart två veckor sedan. Denna veckan har jag haft en period som jag kallar x3 (gånger 3).

Träningsperiod två innebär att jag nu har jag 2 av 3 periodiseringar med träningen. Första perioden var lite som en ”invägning”. Jag kollade ut vad mitt max var och hur mycket styrka jag sitter på. I period två gäller det nu att ta med siffrorna från förra periodens ”maxset” och omvandla till nya maxset.
Detta innebär att jag har kommit ungefär halvvägs i mitt program som totoalt kommer vara på 3 månader.

x3 (gånger 3) innebär nu att jag kört mina pass med 3 repetitioner per set. Med det menas att jag ska bara ”orka” göra 3 repetioner per set. Totalt gör jag tre set.

Mindset kring min träningsperiod

Detta är något som jag fortfarande tycker är svårt men utmanande! Man vill hela tiden hitta gränsen till att det är jobbigt och man hela tiden bara ska ”orka” så många som man nu ska. Ofta lastar man inte på så mycket som man kanske borde för att man är rädd att misslyckas. Men jag jobbar hela tiden med mitt mindset kring det. Faktum är att om jag tänker att det är lätt, fast det är tungt, så orkar jag mer. Sett till om man tänker att detta är tungt, fast det egentligen är lätt. Då blir det väldigt svårt för hjärnan att koppla att man faktiskt klarar av uppgiften. Jag försöker ofta tänka att vikten jag har på är 10 kg lättare än vad det är. Då vet jag att jag fixar det! Sedan peppar jag mig med att tänka : HA, det var faktiskt 10 kg mer än du tänkte. Det blir en endorfinboost med en gång!

Här kan du se mer från min Youtube-kanal!

Psss… Jag har lite planer på gång! Följ mig på Youtube och Instagram för se min resa!

Träningsutveckling ger boost till att fortsätta träna!

Min träningsutveckling har senaste månaden gått galet snabbt. Det boostar mig bara mer till att utveckla detta intresset jag nu har för träning.

Vad är egentligen möjligt?

Med min träningsutveckling senaste månaden säger mycket. Hade jag svarat för några månader sedan så hade jag förmodligen sagt ”mycket”. Idag vågar jag påstå att det är ”mer än mycket”. Jag är en tjej, 162cm lång och väger i dagsläget 62kg. Jag är alltså en ganska liten tjej, både till längd och vikt. Mitt mål någonstans bak i huvudet har hela tiden varit att jag ska orka lika mycket som jag väger i basövningarna (marklyft, bänkpress och benböj). Det har jag tyckt enligt min egen måttstock är galet bra – vilket det också är! Men att se dom siffrorna sakta men säkert höjas, klart självförtroendet hänger med!

Varför skapar man då ursäkter?

Om jag bara utgår från mig själv tror jag att det grundar sig i just självförtroendet, eller snarare bristen på det. Det är enkelt att skylla på något – sjukdom, skada, gener, intresse, att man har ”andra” mål med sin träning. Det är enkelt att säga att man inte kan köra knäböj eftersom man har en knäskada som man aldrig kollat upp, eller inte vill orka lyfta tyngre för att man inte vill bli biffig. Precis som med mycket annat skapar vi ursäkter för oss själva för att det då är lättare att skita i det.

Du kommer aldrig kunna bli grym på ditt jobb om du inte jobbar hårt för det, Du kommer aldrig kunna bli stark på gymmet om du inte kämpar för det. Du kommer aldrig komma framåt i livet om du hela tiden skapar ursäkter för dig själv. Så är det bara.

Min egen filosofi är att hela tiden försöka se saker positivt. Kanske klarar man det idag eller kanske inte. Men det skadar verkligen inte att försöka. Eller hur?! 😀

Här kan du läsa mer om mitt nya träningsprogram.

Detta är från bröstpasset förra veckan! Då skulle jag köra 5 rep av varje. Bänkpress 50 kg!

 

Pin It on Pinterest