Kosttillskott är ett väl omtalat ämne och det finns olika tycken kring hurvida man ska använda sig av det eller inte. Tänkte dela med mig lite om mina tankar, erfarenheter och vad jag använder för något.

Kosttillskott är något som väldigt många använder och det är verkligen lätt att dras med i den hets som är kring det. Jag tycker om att grotta ner mig och läsa på om sånt som många pratar om. Jag tror över lag det är viktigt att göra sin läxa och läsa på om saker. Oavsett om det är träning eller elektronik.

Min filosofi är att om man är en ”helt vanlig människa” som inte tränar ”onormalt mycket” eller kanske ska tävla så räcker det gott och väl bara äta riktigt bra mat som innehåller allt du behöver. Sedan finns det klart delade meningar om vem som är den ”vanliga människan” och vad ”onormalt mycket” träning är. Men jag anser att jag går under den ”vanliga människan” som tränar lagom mycket.

Kosttillskott tycker jag personligen ger ett intryck om att vara en Quickfix. Att du ska bli starkare, snabbare, mer uthållig genom att använda det. Jag ser dom verkligen som dom är. Ett tillskott, något som du kan ta hjälp av ifall du skulle behöva det. Dessa produkter fungerar ju ändå inte ifall du inte äta tillräckligt mycket och bra mat. Så är det bara.

BCAA och proteinpulver

Jag, personligen, hade för inte så länge sedan en genomgång av min egen kost. Där jag fick räknat på hur många kalorier jag bränner på en dag, hur många jag behöver äta och vad jag behöver ta bort/tillsätta. Eftersom jag vill bygga muskelmassa just nu så var jag tvungen att höja proteinet för att musklerna ska ha något att ta från. Många hade kanske tänkt att man borde köra proteinpulver, men jag valde att ta livsmedel istället. Jag höjde upp med 2 ägg per dag och lite mer protein på tallriken. Det finns funkar precis lika bra!

Hemma har jag både BCAA och proteinpulver. Jag använder bara BCAA om jag vet att det är mer än 20 minuter till nästa måltid. Det grundar sig i att jag efter ett pass har lite mer tom mage men inte vill tappa muskeltillväxten. Går det upp emot 1-2h innan jag får mat passar sig proteinshake mycket bättre eftersom det mättar mer och innehåller kcal. Proteinpulver har jag i annat fall endast på morgonen i gröten för att det ska ge en god smak! Jag använder verkligen dessa produkter endast som tillskott, alltså när jag verkligen känner att jag behöver dom.

Det finns faktiskt dom som tycker att BCAA är överskattat. Jag kan förstå vad dom menar. Det är absolut ingen quickfix eller avgörande för din träning. Det viktiga är att äta mat!

Såhär ser min frukost ut nästan varje dag. 1dl lagad havregryn, 1 msk proteinpulver med chokladsmak, en tsk socker för smak, lite frysta hallon! MUMS!

Här kan du läsa mer om hur jag ändrat mina vanor!

Pin It on Pinterest