Hej alla denna glada måndag!

Snacka om att veckorna flyger förbi och frisör som man är har man en hektisk jul framför sig med mycket jobb. Extra viktigt med planeringen! Jag är en riktig planeringsjunkie som älskar ordning och reda, planering i kalendern och listor. Är någon mer som jag? 🙋🏼 Det är med denna grymma planering som jag får ihop mitt liv. Det är med den som mina prioriteringar kommer fram och allt jag vill göra blir av.

För att uppdatera er kring mitt senaste träningsprogram. Den senaste månaden har jag följt ett schema som Betty la upp till mig. Mitt mål var framförallt att bli starkare, både generellt och i benböj. När vi träffades första gången så bestämde jag mig också för att släppa på alla ”mina” kontrollbehov och verkligen lyssna till någon annans input. Ibland tror jag att det är nyttigt.

Hålla sig till ett genomtänkt träningsprogram

Många tankar var det kring det nya upplägget. Vanor är svåra att bryta. Men man måste ju inte bryta dom, eller hur? Man behöver bara våga tänka om. Dom här veckorna har varit både upp och ner. Ens vardagsliv påverkar träningen mycket mer än man tror. Men en stor förändring jag gjort är att jag börjat äta mer. Vågar äta mer mat som ger bra energi och innehåller lite mer kalorier. Våga äta mer protein! Med det sagt så har ägg konsumtionen ökat hemma hos oss. Ägg är bästa mellanmålet.

Någonstans efter 2 veckor började det krypa lite i min kropp efter att ha gjort ”samma sak”. Varpå jag började lägga till grejer eller freestyla mina pass. Det bästa med Betty är att man har inga ”förbud” eller ”fel”. Hon peppade mig till att våga köra min grej. Att ta bort en träningsdag i veckan gjorde också att jag orkade mycket mer och var jättepeppad inför gymmet. Det fanns dagar då jag kände att 4 övningar, det kan jag enkelt dubbla! Men det fanns också dagar då fyra övningarna var det enda jag orkade. Oftast var det dagar som var sämre ”matdagar”, alltså ätit för lite.

Ett nytt träningsprogram

Nu när vi träffades sist så gick vi igenom denna månaden. Upplägget kommer bli lite annorlunda. Maten har jag nu fått mer information kring och jag kan enkelt identifiera mönster hos mig själv. Maten och kalorierna har jag ökat, trots att jag trodde att jag åt mycket. Det har gett fantastiska resultat. Nu när jag var där sist körde vi ett kort pass för att se vart i styrkan jag hamnade. Denna gången gjorde jag 3 repetitioner, kontra förra gången då jag gjorde 1 av varje.

Marklyft 70 kg
Benböj 60 kg
Bänkpress 55kg

Det ska bli roligt och se hur mina siffror ser ut nästa gång! Nu ska jag påbörja ett 4 veckors schema som ska upprepas 3 gånger. Varje period på 4 veckor innehåller ett upplägg som går ut på att för varje vecka utmana och maxa kroppen, för att sedan avslutas med en ”avlastningsvecka”. Detta ska bli spännande!

Kolla gärna videon med en av mina favoritövningar med medicinboll! Här kör jag med 10kg och det stabiliserar hela bålen, armar och ben. Börja med bara kroppsvikt och jobba dig sedan starkare!

 

 

 

Pin It on Pinterest