Förkylning är det värsta som kan hända när man väl kommit igång med träningen. Men hur gör man för att ändå kunna hålla igång?

Förkylning är något som många åker på när de blir höst och när de blir vår. Även jag! Det påverkar träningen på ett negativt sätt och brukar även resultera i att träning uteblir. Men hur kan man aktivera sig på ett bra sätt?

Ät och sov bra

När man blir förkyld måste man granska sig själv. Är man så sjuk att man inte ens kan jobba eller har t.ex feber så ska man givetvis avstå! Men många ser lite snuva som ett problem och att man inte kan aktivera sig alls. Förutsatt att du kanske tillochmed äter lite mer än vanligt och helst ser till att sova extra så finns de ingen anledning till att inte våga aktivera kroppen lite. Drick också mycket vatten!

Aktiviteter

Nu pratar jag inte om att springa maraton på personbästa tid. Men de finns mängder av sätt att aktivera dig på ett bra sätt

  • Promenader
  • Korta och lugna pass på gymmet
  • Lugn yoga
  • Lättare roligare danspass

En grundregel är att inte köra på för hårt och få en allt för hög puls. Det är ofta då kroppen blir extremt utmattad och träningen kan få en negativ effekt. Allt handlar om att lyssna på kroppen. När man känner sig lite krasslig är det inte fel att kanske ta en extra dag med vila. Men många tror jag inte vågar eller nästan ser det som en ursäkt att inte röra sig alls under en lång tid. Gå på saker du tycker är roligt och försök göra det bästa av situationen. Dessutom är du inte på ruta 1 igen när du väl kan börjar träna igen.

Snart tänkte jag även sätta igång med min inspirations gruppträning runt sjön! Mer om det kommer 😍

Pin It on Pinterest