Träningsperiod 2 började för snart två veckor sedan. Denna veckan har jag haft en period som jag kallar x3 (gånger 3).

Träningsperiod två innebär att jag nu har jag 2 av 3 periodiseringar med träningen. Första perioden var lite som en ”invägning”. Jag kollade ut vad mitt max var och hur mycket styrka jag sitter på. I period två gäller det nu att ta med siffrorna från förra periodens ”maxset” och omvandla till nya maxset.
Detta innebär att jag har kommit ungefär halvvägs i mitt program som totoalt kommer vara på 3 månader.

x3 (gånger 3) innebär nu att jag kört mina pass med 3 repetitioner per set. Med det menas att jag ska bara ”orka” göra 3 repetioner per set. Totalt gör jag tre set.

Mindset kring min träningsperiod

Detta är något som jag fortfarande tycker är svårt men utmanande! Man vill hela tiden hitta gränsen till att det är jobbigt och man hela tiden bara ska ”orka” så många som man nu ska. Ofta lastar man inte på så mycket som man kanske borde för att man är rädd att misslyckas. Men jag jobbar hela tiden med mitt mindset kring det. Faktum är att om jag tänker att det är lätt, fast det är tungt, så orkar jag mer. Sett till om man tänker att detta är tungt, fast det egentligen är lätt. Då blir det väldigt svårt för hjärnan att koppla att man faktiskt klarar av uppgiften. Jag försöker ofta tänka att vikten jag har på är 10 kg lättare än vad det är. Då vet jag att jag fixar det! Sedan peppar jag mig med att tänka : HA, det var faktiskt 10 kg mer än du tänkte. Det blir en endorfinboost med en gång!

Här kan du se mer från min Youtube-kanal!

Psss… Jag har lite planer på gång! Följ mig på Youtube och Instagram för se min resa!

Pin It on Pinterest